Carlgren och Marton tar även upp ett stort problem i dagens skola. Även om man alltmer har börjat se till varje individ och försöker låta varje individ få ta plats så har man börjat i lite fel ände. Eleverna skall synas och alla ska få chansen att utvecklas men hur ska de kunna göra detta när läraren inte har tillräckligt med tid till att se till varje elev?
Elevantalet i klasserna blir allt högre och lärartjänsterna blir allt färre samtidigt pratar man om att elevernas prestantioner bör förbättras. Någonstans har man missat att för att eleverna skall kunna utvecklas så måste de få en chans att göra detta, det kan de omöjligt få när lärarna inte har tid att se till dem.
Elever lär olika snabbt och det är först på senare tid som man har börjat acceptera detta, innan skulle man lära lika snabbt. Alla skulle vara klara på samma tid och alla skulle förstå lika snabbt. Så ser det inte ut idag. Nu försöker man istället utmana eleven att lära på sin egen svårighetsgrad men då uppstår åter problemet att läraren inte har tillräckligt med tid till att se till var individ.
Testing
14 år sedan
Ungefär som min åsikt,fast annorlunda beskrivet.
SvaraRadera