I Carlgren och Martons bok tar de upp hur olika vi människor är. Alla lär vi på olika sätt och ställs vi inför ett problem tar vi till olika lösningar. Ger du en klass ett mattetal (ex. 87-28) så lär du få in en hel rad med olika lösningar, det som känns bra och enkelt för dig kan tyckas svårt och krångligt för något annat.
Jag tycker det är bra att man har uppmärksammat detta i skolan, att vi alla är olika individer. Det går inte att sätta alla i skolbänkarna, föreläsa och låta eleverna ta anteckningar för att sedan lämna ut ett skriftligt prov och förvänta sig att alla ska kunna visa sina kunskaper på ett bra sätt. En del har lättare för att muntligt redovisa sina kunskaper andra tycker bättre om att själva skriva en text där de själva får redogöra vad de kan. (Läraren kan ju faktiskt ställa "fel" frågor)
Likaså har elever olika svårt för att lära. En del kanske lär sig jätte bra utav att sitta och läsa, andra vill se det framför sig, få vara med och uppleva under tiden som andra föredrar att diskutera sig fram.
Skolan måste få vara öppen för varje enskild individ och man måste få chansen att själv upptäcka hur man bäst lär sig och förmedlar sina kunskaper. För att en elev ska kunna göra detta måste även läraren låta eleverna pröva på olika saker.
Testing
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar